تست ورزش قلب❤️اکو بهتر است یا تست ورزش
نوشته شده توسط : ادمین

تست ورزش قلب❤️اکو بهتر است یا تست ورزش

تست ورزش یکی از روش های غربالگری است که برای تشخیص تاثیر فعالیت و ورزش بر بیماری های قلبی استفاده می شود. با کمک تست ورزش می توان وضعیت سلامت کلی قلب را بررسی کرد. هدف از تست ورزش شناسایی بیماران مشکوک به بیماری عروق کرونر قلب تحت شرایط کنترل شده و ارزیابی علائم و ECG آنها است.

در تست ورزش با کمک یک الکتروکاردیوگرام دوازده کانال و علائم کم خونی در قلب ثبت می شود. و قلب بیمار همزمان معاینه می شود. به این ترتیب یک رادیو دارو در زمان حداکثر فعالیت به قلب تزریق می شود. و نواحی ایسکمی قلبی ناشی از افزایش فعالیت مشاهده می شود.تست ورزش در کلینیک پزشکی جلفا زیر نظر بهترین فوق تخصص قلب و عروق انجام می شود.

چه زمانی باید تست ورزش انجام بدیم؟

چه زمانی باید تست ورزش انجام بدیم؟

گاهی اوقات هنگامی که افراد به بیماری قلبی مبتلا می شوند. ممکن است خودشان متوجه این موضوع نشوند. این بیماری علائم مختلفی دارد معمولا هنگام بروز این علائم معمولا پزشکان تست ورزش تجویز میکنند.

درد در قفسه سینه

اولین و اصلی ترین علامت بیماری قلبی احساس درد در قفسه سینه می باشد. معمولا دردی که بیمار قلبی در ناحیه قفسه سینه احساس می کند . درد بسیار زیادی است و این درد به صورت متدام وجود دارد . هنگامی که یک بیمار با چنین علائمی به پزشک قلب مراجعه می کند. پزشک برای تشخیص بهتر معمولا تست ورزش تجویز می کند.

احساس درد در ناحیه کتف و دست چپ

بیماران قلبی زیادی هستند که به خاطر درد زیاد کتف و دست چپ به پزشک مراجعه می کنند. معمولا در مرحله اول تشخیص پزشک بیماری قلبی نیست. اما در بیشتر مواقع بعد از انجام تست ورزش مشخص می شود. که فرد به بیماری قلبی مبتلا شده است.

درد معده

گاهی اوقات هنگامی که افراد به بیماری قلبی مبتلا می شوند درد قلب را با درد معده اشتباه می گیرند. همین امر موجب می شود با مراجعه به پزشک اشتباهی بسیار دیر بیماری آن ها تشخیص داده شود. می توان گفت تنها راهی که از طریق آن می توان این بیماری را تشخیص داد تست ورزش است. به همین خاطر پزشکان قلب به محض مشاهده چنین علائمی در بیمار تست ورزش تجویز میکنند.

ضعف بدن

ضعف بدن می تواند نشان دهنده بسیاری از بیماری ها باشد. یکی از نشانه های بیماری قلبی نیز ضعف بدن است. برای این که تشخیص داده شود ضعف بدن به خاطر بیماری قلبی است یا نه معمولا پزشکان قلب تست ورزش تجویز میکنند. چون با تست ورزش به خوبی وضعیت قلب یک فرد نشان داده می شود.

تنگی نفس

تنگی نفس نیز یکی دیگر از علائم بیماری قلبی می باشد. هنگامی که یک فرد دچار تنگی نفس می شود تنها به خاطر وجود مشکل قلبی و ریوی می باشد. هنگامی که افراد در حین ورزش دچار تنگی نفس می شوند. معمولا به خاطر وجود مشکل در قلب می باشد. به همین خاطر انجام تست ورزش می تواند موثر ترین روش برای تشخیص بهتر باشد.

هزینه تست ورزش قلب

هنگامی که افراد به بیماری های قلبی مبتلا می شوند. یکی از مهم ترین نگرانی آن ها بابت هزینه های درمانی این بیماری می باشد. اما بهتر است بدانید اگر پزشک برای شما تست ورزش قلب تجویز کرده است. نیاز نیست بابت قیمت آن نگرانی داشته باشید. چون این تست یکی از ابتدایی ترین تست های تشخیص بیماری قلبی می باشد و دارای قیمت زیادی نیست. همچنین اگر بیمه داشته باشید می توانید این تست را با هزینه بسیار کمتری انجام دهید.

مهم ترین نکاتی که قبل از انجام تست ورزش باید به آن ها توجه شود

  ● هنگامی که افراد میخواهند تست ورزش انجام دهند باید قبل از انجام آن حتما به نکات بیان شده در زیر توجه کنند.

  ● افراد هنگامی که میخواهند این تست را انجام دهند. باید قبل از آن لباس راحتی بپوشند. چون لباس های شیک و تنگ اجازه فعالیت راحت را به افراد نمی دهند.

  ● همچنین بهتر است بدانید افراد قبل از انجام این تست نباید به هیچ وجه فعالیت های سنگین انجام دهند.

  ● قبل از انجام این تست افراد باید به مدت ۳ساعت از خوردن و آشامیدن اجتناب کنند.

  ● هنگامی که پزشک این تست را برای ارزیابی وضعیت بیمار تجویز می کند باید بیمار مصرف هرگونه دارویی اجتناب کند.

  ● پزشک نیز باید قبل از انجام این تست یکی شرح کامل از لینلردریافت کند.

  ● قبل از انجام تست ورزش به هیچ وجه سیگار نکشید.

  ● درصورتیکه به بیماری دیابت مبتلا هستید میتوانید از غذا های سبک قبل از انجام این تست استفاده کنید. البته باید حتما موضوع ابتلا به دیابت را به پزشک خود اطلاع دهید.

اکو بهتر است یا تست ورزش

اکو بهتر است یا تست ورزش

بسیاری از افراد این سوال را می پرسند که تست ورزش بهتر است یا اکو؟ بهتر است بدانید که هر دوی این تست ها برای تشخیص بیماری های قلبی نیاز می باشند. معمولا اکو یک آزمایش کاملا تخصصی می باشد که می تواند به خوبی وضعیت قلب بیمار را در اختیار پزشک قراردهد.

به همین خاطر پزشک از طریق اکو بهتر می تواند بیماری افراد را تشخیص دهد. اما تست ورزش یک تست ابتدایی برای تشخیص بیماری های قلبی می باشد که معمولا پزشکان برای اکثر بیماران این تست را تجویز می کنند.

در مجموع نمی توان گفت تست ورزش خوب است یا اکو چون برای تشخیص بیماری های قلبی انجام انواع آزمایشات نیاز است و تست ورزش و اکو هردو جز این آزمایشات می باشند.

تست ورزش چگونه انجام می شود؟

برای انجام تست ورزش باید بیمار برروی تردمیل قراربگیرد و اندازه سرعت آن را پزشک با توجه به تشخیص خود تعیین کند. هنگامی که بیمار برروی تردمیل قراردارد و مشغول ورزش است. فشارخون، نوار قلب و ضربان قلب بیمارباید به صورت مداوم کنترل شود.

معمولا سرعت دستگاه به مرور زمان توسط پزشک افزایش داده می شود. افزایش سرعت تردمیل تا زمانی ادامه پیدا میکند که ضربان قلب بیمار تا حد مجاز افزایش داده شود. البته ضربان قلب هنگام تست ورزش نباید به گونه ای زیاد شود که مشکلی برای بیمار به وجود آید.

اگر بیمار هنگام تست ورزش خسته نشود و بتواند تا حد مجاز بدون مشکل فعالیت داشته باشد تست متوقف می شود و این نشان دهنده سلامت فرد می باشد. اما در صورتیکه ضربان قلب و فشار خون فرد هنگام این تست تغییر کند نشان دهنده این است که بیمار مشکل قلبی دارد.

تست ورزش قلب چقدر طول میکشد؟

هنگام تست ورزش قلب باید بیمار به مدت ۱۵دقیقه ورزش کند. اما اگر بیمار توانایی نداشته باشد تمام این ۱۵دقیقه را ورزش کند می تواند از پزشک بخواهد تا تست را متوقف کند. معمولا در اینگونه از مواقع پزشک یک دارو به بدن بیمار تزریق می کند تا ضربان قلب او افزایش یابد. تا میزان سلامت قلب بیمار را تشخیص دهد.

افرادی که نمی تواند تست ورزش انجام دهند

انجام تست ورزش برای بعضی از افراد امکان پذیر نمی باشد. ما در اینجا بعضی از این افراد را به شما معرفی کرده ایم.

افرادی که تازه سکته کرده اند

افرادی که تازه سکته کرده اند دارای قلب بسیار ضعیفی هستند و وضعیت جسمی آن ها نیز حالت طبیعی ندارد. به همین خاطر تست ورزش برای اینگونه از افراد مناسب نیست و نباید انجام شود.

افرادی که دارای نقص عضو هستند

افرادی که دارای نقص عضو هستند نمی توانند برروی تردمیل راه بروند. به همین خاطر پزشکان به جای تست ورزش فیزیکی تجویز دارو را تشخیص می دهند. این دارو می تواند ضربان قلب بیمار را تاحد زیادی بالا ببرد و تقریبا همان کار ورزش را انجام می دهد.

افرادی که دچار شکستگی دست و یا پا شده اند

افراد هنگامی که دچار شکستگی استخوان می شوند تقریبا تا یک الی دو ماه باید عضو آن ها در گچ بماند و هیچ گونه فعالیتی با آن انجام ندهند. درصورتیکه که در این مدت دچار مشکلی قلبی شوند باید صبر کنند تا کچ دست و یا پای خود را باز کنند. سپس اقدام به انجام این تست بکنند.

مهم ترین خطراتی که ممکن است هنگام انجام تست ورزش برای بیمار به وجود آید؟

می توان گفت موثر ترین روشی که باعث تشخیص زود هنگام بیماری قلبی شود تست ورزش می باشد. به همین خاطر هنگامی که افراد با وجود علائم مختلفی به پزشک مراجعه میکنند. تشخیص پزشک انجام تست ورزش می باشد. چون اطلاع از وضعیت عملکرد قلب بیمارهنگام ورزش می تواند کمک زیادی به تشخیص درست پزشک بکند. اما گاهی اوقات افراد هنگام انجام تست ورزش ممکن است به خاطر نداشتن آگاهی با مشکلات مختلفی مواجه شوند.

به همین خاطر شما باید قبل از انجام این تست اگر هر گونه مشکل جسمی دارید. آن را به پزشک خود اطلاع دهید. تا پزشک هنگام انجام این آزمایش مراقب شما باشد. یکی از مهم ترین عوارض تست ورزش افت شدید فشار خون است. چون هنگام انجام این تست فعالیت بدن بیمار زیاد است.

حتی در بعضی از مواقع بیمار با ضعف و سرگیجه شدید مواجه می شود. گاهی اوقات این سرگیجه و ضعف به گونه ای شدید می شود که بیمار نتواند فعالیت های ورزشی خود را ادامه دهند. حتی در شرایط بسیار نادر فرد در این گونه از مواقع با حمله قلبی مواجه می شود.

به خاطر جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی باید حتما انجام این تست تخت نظر پزشکان متخصص انجام شود و پزشک متخصص نیز موظف است تمام علائم حیاتی شخص بیمار را بررسی کند. هنگام تست ورزش باید یک فرد به عنوان محافظ در کنار بیمار قرارگیرد تا درصورت وجود هرگونه مشکلی از آسیب رسیدن به شخص بیمار جلوگیری کند.

تست ورزش در کلینیک پزشکی جلفا زیر نظر بهترین متخصص قلب و عروق انجام می شود.





:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: